Hoe de e-Campus didactisch inzetten
Aperçu des sections
-
Deze opleiding is ontwikkeld om zelf aan de slag te gaan met Moodle.
Verken gerust deze ruimte, door op de verschillende topics te klikken om ze te openen.
Wees vrij om vragen te beantwoorden en te posten in het Forum.
Aarzel niet om ons te contacteren indien jullie didactische of technische vraagstukken hebben. Samen kunnen we hiermee creatief aan de slag gaan.
Succes en tot binnenkort !
Trainer Moodle: Bram Lauwers
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Section X
Cloud
Deze ruimte kan jouw persoonlijke webstek worden.
Je kan als trainer al je cursumateriaal voor een opleiding online plaatsen en dit online raadplegen.
Op deze manier heb je alle informatie van jouw opleiding op 1 plaats, beschikbaar via internet en raadpleegbaar op alle apparaten (smartphone, tablet, laptop, desktop, ...)
Dit kan je werk als trainer vergemakkelijken omdat je niet steeds op zoek dient te gaan naar interessante links, filmpjes, documenten, tools.
Zelfs wanneer je jouw laptop, usb-stick, sylabus vergeten bent, kan je verder met jouw persoonlijke webstek.
Je bent steeds zeker bent dat al jouw opleidingsmateriaal beschikbaar is en wordt bewaard, aangezien onze nieuwe e-Campus redundant is. (dagelijks worden er back ups gemaakt van de gegevens.)
Deelnemers
Samen met jouw deelnemers kan je in bepaalde activiteiten jouw opleiding vorm geven.
Bouw niet alleen aan jouw opleiding maar doe dit samen met de deelnemers.
Als trainer bepaal je het canvas, de opdracht, de tool.
Via verschillende didactische activiteiten kan je aan de slag gaan met de deelnemers.
Nieuwe opdrachten van de trainer bestaan er uit om de lerende te activeren en te responsabiliseren. De deelnemers zoveel mogelijk betrekken bij hun eigen leerproces zodoende dat deze zijn leerproces zelf in handen neemt.
Flipped learning en Blended learing zijn nieuwe uitdagingen voor een trainer. Via welke manier kan men didactisch differentieren om zo een zo groot mogelijk groep van deelnemers te activeren. Laten we de deelnemers al een beetje nadenken voor ze naar de eerste lesdag komen of niet.
Leren doe je niet alleen en niet alleen in de klas. Sociaal leren en Mobiel leren zijn termen die al zeer lang bestaan in het leerproces, maar de dag van vandaag door de technologische ontwikkelingen een extra dimensie hebben gekregen.
Om op al deze nieuwe tendensen (die er eigenlijk steeds al waren) te antwoorden is het belangrijk creatief aan de slag te gaan met didactiek. Op verschillende manieren kennis door te geven aan de deelnemers, de deelnemers zelf aan de slag laten gaan.
Creativiteit
Creatief omspringen met verschillende didactische principes is de boodschap.
Moodle is maar één didactische tool die andere activiteiten herbergt,
Om tot een goede leermix te komen moet men combineren en afwisselen.
De lerende laten experimenteren met verschillende leerstijlen en didactische principes.
Probeer nieuwe dingen uit, experimenteer, ....
Sociaal Leerplatform
De nieuwe e-campus werd ontwikkeld als een sociaal leerplatform. Er bestaan dan ook verschillende activiteiten waarbij men samenwerking kan bevorderen. Delen van informatie en kennis tussen verschillende lerenden kan het leerproces enkel versterken.
Maak als trainer gebruik van deze tools om ook het leerproces buiten de formele leermomenten te laten doorlopen.
Het leerplatform biedt de mogelijkheid om verschillende links, interacties te creeren met verschillende sociale media.
Sociale media inzetten in een opleiding kan voordelen hebben, of je deze kan inzetten hangt natuurlijk af van verschillende factoren; doelpubliek, leerdoelstelling, lesinhoud, didactiek, ...
Hieronder zullen we verschillende mogelijkheden tonen hoe je sociale media kan inzetten in een opleiding.
-
Padlet Wall
Een Padlet Wall is een lege muur die je ter beschikking kan stellen aan je deelnemers.
Door eenvoudig documenten, links, filmpjes, audio op de muur te slepen, worden deze gedeeld.
Didactisch kan je dit inzetten om bijvoorbeeld:
-
een brainstorm te organiseren
-
interessante media te delen
-
een doelgroepanalyse op te starten
-
...
Hieronder kunnen jullie een voorbeeld vinden van een Padlet Wall.
Wees vrij om hier informatie op te posten
Is de paldet Wall niet zichtbaar op jouw computer of tablet: klik hier
-
-
Twitterwall
Een twitterwall geeft een overzicht van alle ingezonden tweets van een bepaalde #
Bijvoorbeel als je iets tweet naar #Introodle, zal dit op de muur terecht komen van #introodle.
Bij twitter is men wel gelimiteerd tot 140 tekens.
Om een tweet te kunnen versturen moet men wel een account te hebben bij Twitter.
Didactisch kan je dit inzetten om bijvoorbeeld:
een reflectie op te starten in een strategisch leertraject
indrukken te delen na een opleidingsinterventie
kernbooddschappen laten formuleren door de lerende
...
Rechts op het scherm kunnen jullie een tweetwall terugvinden, wees vrij om hier tweets naar te posten.
-
SlideShare
Vandaag hebben veel deelnemers een smartphone op zak. Bijna elke smartphone heeft een goede camara waarmee men korte videofilmpjes mee kan opnemen.
Via een videofragment kan je op een korte tijd veel informatie meegeven.
Soms is het eenvoudiger iets mondeling toe te lichten dan schriftelijk, bijvoorbeeld als het gaat om impressies, reflecties, ...
op welke manier kan je via de e-campus video inzetten in een opleiding, enkele voorbeelden:
Voorbeeld 1
Gebruik een video om jezelf voor te stellen aan de deelnemers.
Op deze manier kennen de deelnemers jouw al vooralleer ze naar de opleiding komen.
Je kan zelfs een stapje verdergaan en de deelnemers al een eerste opdracht meegeven voor de opleiding.
Voorbeeld 2
Stel aan de deelnemers via een videofragment een vraag.
Bijvoorbeeld: wat verwacht men van de opleiding ? Wat wil men na de opleiding veranderen aan zijn manier van werken. vraag hen deze bedenkingen te noteren via een forum.
Voorbeeld 3:
Stel jezelf voor aan de hand van een videoboodschap en geef de deelnemers de opdracht hetzelfde te doen. Op deze manier kunnen de deelnemers zelf een video posten en de video's van verschillende deelnemers bekijken.
Voorbeeld 4:
Laat deelnemers een reflectie opnemen via een videofragment. De trainer kan nadien feedback geven op deze reflecties, bedenkingen. Je kan zelfs vragen aan alle deelnemers om feedback te geven over deze videoboodschap, zo kan je samen als groep feedback geven.
Voorbeeld 5:
laat deelnemers een hoofdstuk van een syllabus samenvatten in een filmpje van 1 minuut.
Op die manier bouwen de deelnemers samen aan een videosamenvatting van de opleiding.
Voorbeeld 6:
Laat deelnemers eigen tips en tricks vanop de werkvloer opnemen via een video.
Op die manier kan je een database opstarten aan best practice filmpjes.
Voorbeeld 7:
laat deelnemers van een taalopleiding een video bekijken en vraag hen te antwoorden op verschillende vragen over de video.
-
Voorbeeld van een videofragment voor een opleiding:
Dit videofrgment maakt deel uit van een opleiding rond het didactische gebruik van een stemsysteem.
Tijdens dit videofragment worden er verschillende vragen gesteld aan de deelnemer, waardoor deze al kan reflecteren over op welke manier men een stemsysteem zou willen inzetten.
Op de nieuwe e-campus bestaan er verschillende versies van fora.
Afhankelijk voor welke activiteit of voor welk leerdoel je deze wenst in te zetten, kan het type veranderen:
Deelnemers kunnen verschillende types van documentatie posten, pdf, word, ppt, links, filpjes, youtube, MP3, ...
Hieronder volgt voor elke type forum een voorbeeld:
Post in elk forum een bestand, pdf, word, ppt, links, filpjes, youtube, MP3, ...
-
Forum
In dit type forum kunnen deelnemers topics aanmaken en reageren op topics.
-
Forum
In dit type forum wordt er maar een discussie door de groep besproken, nieuw topics aanmaken kan niet.
-
In dit type forum, dient elke deelnemer 1 discussie te openen in het forum.
-
Forum
Bouw samen met jouw deelnemers een bibliotheek op aan interessante boeken, films of urls van jouw opleidingsdomein.
Hieronder kan je een voorbeeld terugvinden over electronische leerplatform. Wees vrij om de bibliotheek verder aan te vullen.
-
Base de données
Lettertypes en kleuren
Maak maximum gebruik van 3 verschillende soorten lettertype.
Gebruik niet te veel Vet, kleur, cursief, font, door elkaar.
Wanneer je dit gebruikt doe je dit om iets duidelijker weer te geven, structuur aan te bieden.
Anders wordt het als snel, vermoeiend voor de ogen, belastend voor de hersenen en zelf voor jouw als trainer een heel werk om dit allemaal aan te passen.
Hou rekening met kleurenblinden en slechtzienden.
Je kan wel gebruik maken van kleuren om het leuker te maken, aandacht te trekken, kleurencode's te gebruiken.
Blokken en Labels
Maak gebruik van blokken om je cursus op te te bouwen.
Een modulaire cursus is eenvoudiger om door te navigeren dan door een hele pdf syllabus.
Indien de teksten in de blokken te lang zouden worden maak dan gebruik van labels om de tekst op te splitsen.
Keep it Clean
Opleidingsruimten dienen om te leren niet om te versieren.
Hou het daarom liever sober met niet teveel decoratie.
Opleidingspagina
Gebruik de startpagina van jouw opleiding om de mensen te verwelkomen in jouw opleiding.
Geef een korte introductie over de opleiding, maar geef hier nog geen opdrachten.
Afbeeldingen en Video
Maak gebruik van Afbeeldingen en video om de opleiding wat op te fleuren.
Scrollen
Laat je deelnemers niet teveel scrollen:
- maak gebruik van kleine afbeeldingen
- vermijdt overbodige tekst
- maak een nieuwe blok per topic
Activiteitsnamen
Zorg voor een goede beschrijving van de blokken. Op deze manier is het duidelijk waar de deelnemers wat kunnen terugvinden.
Bronmateriaal:
Zorg er steeds voor dat jouw materiaal eenvoudig te raadplegen is.
Probeer zo weinig mogelijk de deelnemer te verplichten iets te downloaden.
Maak hiervoor gebruik van pdf bestanden in plaats van word, aangezien deze opengaan in de browser.
Link naar youtubefilmpjes, webpagina's, slideshare, ...